ROK SZKOLNY

2018/2019


Na zdrowie znaczący wpływ ma styl życia, forma pracy i nauki, a także sposób spędzania wolnego czasu. Praca i wypoczynek powinny być dla ludzi źródłem zdrowia, a więc w promocji zdrowia najważniejszym elementem jest troska o siebie i innych. Promowanie zdrowego trybu życia wspiera osobisty i społeczny rozwój człowieka, poprzez rozpowszechnianie informacji, a tym samym edukację społeczeństwa.

Nadrzędnym celem projektu „Szkoła promująca zdrowie” jest rozpowszechnianie zdrowego stylu życia w całej społeczności szkolnej, zarówno wśród uczniów jak i pracowników. Promocja zdrowego trybu życia to proces pomagający w kształtowaniu właściwych nawyków żywieniowych oraz zachęcający do regularnej aktywności fizycznej.

pociag.jpg
logo_promocji.jpg
spz.png

 
 


Ekomisja – nie marnuję

 W klasie 4a odbyły się warsztaty kulinarne , na których uczniowie poznali sposoby ochrony żywności przed zmarnowaniem.  Zapoznali się z domowymi sposobami przetwarzania żywności takimi jak suszenie, kiszenie, pasteryzowanie. Dzieci przedstawiły swoje sposoby wykorzystania marchewki drugiej klasy świeżości w menu domowym. Uczniowie  stali się członkami klasowego klubu niemarnowania żywności.  Wszystko zgodnie z hasłem ,,Wykorzystaj nie wyrzucaj!”. Podsumowaniem warsztatów było wykonanie folderów edukacyjnych ,,Ekomisja – nie marnuję!”, które zostały rozwieszone na szkolnym korytarzu.

 

opis i zdjęcia - J.Karpińska


Obraz8.png

Czy warto jeść jabłka? Myślimy, że tak. Świadczy o tym Światowy Dzień Jabłka obchodzony w naszej szkole pod hasłem Jabłkowe Love.

    Z tej okazji w naszej szkole przebieramy się w kolory jabłek (czerwony, zielony i żółty). Uczniowie ubrani w te kolory mają zapewnione zwolnienie z niezapowiedzianych kartkówek i odpowiedzi ustnych. Ponad to każdy uczeń, który przyszedł przebrany w te kolory, dostał kawałek jabłka do zjedzenia. Zapytaliśmy uczniów, co sądzą o Światowym Dniu Jabłkowe Love. Zgodnie odpowiedzieli, że jabłka są smaczne i zdrowe, więc warto je jeść na co dzień.

    - To święto na stałe zagościło w naszej szkole. Uczniowie angażują się w nasz „zdrowy” projekt propagujący jedzenie pysznych surowych owoców. Dzięki kolorowym plakatom przekazują wiedzę na temat jabłek. Szkoła tego dnia wygląda ślicznie, a uczniowie chętnie przebierają się, by skorzystać z okazji i odmówić pisania kartkówek – skomentowała koordynatorka przedsięwzięcia pani Małgorzata Nowojska.

     Akcja ta pokazała uczniom szkoły jak ważne i zdrowe jest jedzenie jabłek. Te regionalne owoce są jesienią łatwo dostępne i w przystępnych cenach. Zdrowie to ważna sprawa i tak niewiele potrzeba, by o nie zadbać.

20171010_150321.jpg

Jubileuszowa 25 akcja sprzątania świata- Polska.

Sprzątanie świata w Pile odbyło się 8.10.2018r razem z inicjatorką panią Mirą Stanisławską – Meysztowicz założycielką Fundacji Nasza Ziemia.

Klasa 6B uczestniczyła w uroczystym otwarciu akcji i posadzeniu drzewka przed MDK w Pile.

Głównym gościem tego spotkania była pani Mira Stanisławska – Meysztowicz, która przyjechała do nas  z Australii. Pani Mira zainicjonowała w 1994 roku sprzątanie świata w Polsce. Nasi uczniowie ze spotkania wrócili z upominkami. Otrzymaliśmy książki – albumy prezentujące piękno przyrody i drzewko do posadzenia w szkolnym ogródku.

Klasy SP7, które uczestniczyły w akcji w tym roku nie sprzątały ulic miasta tylko parki, lasy, tereny zielone za miastem, obszary chronione.

Tegoroczną akcję pilotowało Stowarzyszenie Incjatyw Społecznych EFFATA,

które dziękuje uczniom i wychowawcom za zgłoszenie do udziału w sprzątaniu.

Szkolny koordynator : J.Karpińska


szkoła z impetem.png

Uczniowie klas 4a i 5b włączyli się do ogólnopolskiej kampanii ,,Działaj zimPETem!”.

Wykonali z plastikowych butelek PET przedmioty codziennego użytku.Wszystko po to, aby dać drugie życie butelkom z tworzyw sztucznych. Powstały piórniki, segregatory, karmniki dla ptaków, stojaki na telefony komórkowe. Prace uczniów zostały zaprezentowane na szkolnej wystawie dla kl.IV-VIII. Potem trafiły do świetlicy gdzie stworzony został kącik edukacyjny dla kl.I-III promujący recykling butelek PET. Od 2 marca ruszyło internetowe głosowanie. Wszystkich uczniów ,rodziców i znajomych zachęcamy do głosowania na nasz eko-kącik.Wystarczy wybrać stronę www.dzialajzimpetem.pl ,potem konkurs i wyszukać zdjęcie naszego kącika pt. ,,Działaj z imPETem SP7 Piła”.Aby oddać ważny głos należy podać adres e-mail, a następnie potwierdzić linkiem z otrzymanej wiadomości. Głosowanie trwa do 2 kwietnia 2020. Szkoła, która zbierze najwięcej głosów zdobędzie atrakcyjne nagródy w postaci pomocy dydaktycznych dla szkoły.

Działaj z imPETem! Głosuj na szasz eko-kącik.

W polskich domach rocznie zużywa się ok. 650 tysięcy ton plastikowych opakowań. Z tego 30% stanowią butelki PET(plastikowe). Do recyklingu przekazywanych jest ok. 50 % zużywanych butelek. Pozostałe trafiają na składowiska lub do spalenia. Odpowiednio zagospodarowane butelki PET mogą otrzymać drugie życie w postaci kolejnego opakowania (tzw. rPET) lub znaleźć zastosowanie w przemyśle odzieżowym, meblarskim. Z 5 butelek PET można zrobić torbę na zakupy wielokrotnego użytku, a 35 wystarczy, aby wyprodukować bluzę polar.


Innowacja pedagogiczna ,,Zostań młodym odkrywcą".

Z końcem roku szkolnego 2018/19 zakończyła się realizacja  innowacji ,,Zostań młodym odkrywcą". Była ona realizowana w ramach zajęć rozwijających uzdolnienia uczniów w kl.8B.     W I półroczu uczniowie współuczestniczyli w tworzeniu szkolnego projektu  pt.,,Chemia w garnku".

W ramach wspólnej pracy na zajęciach udało się wykonać sześć zadań:

1. Przygotowanie naturalnego wskaźnika pH substancji – wywaru z czerwonej kapusty. Uczniowie wykonali papierki wskaźnikowe i wykorzystali je podczas badań pH wody z kranu, roztworu wody z proszkiem do prania, octu spożywczego.

2. Poznanie składnika soku żołądkowego człowieka – kwasu chlorowodorowego ( kwas solny). Doświadczalnie poznali właściwości stężonego HCl, który zniszczył papier i tkaninę.

3. Zbadanie wpływu stężonego kwasu azotowego na białko jaja kurzego ( reakcja ksantroproteinowa).

4. Poznanie zasady tworzenia wody sodowej przez nasycenie jej dwutlenkiem węgla.

5. Przeprowadzenie doświadczenia odrdzewiania gwoździ, rozpuszczania szkliwa  zęba i wymywania soli mineralnych z kości  ptaka za pomocą napoju typu  coca - cola. W celu poznania właściwości kwasu fosforowego (V), składnika niektórych  napoi gazowanych.

6. Porównanie właściwości soli i ich zastosowania w życiu codziennym.

  a)  dwie wystawy  wykonane w pracowni chemicznej : ,,Sole wokół nas" i modele uczniowskie cząsteczek soli ( chlorków, fosforanów, siarczanów, azotanów, weglanów).

W II półroczu uczniowie przygotowali zajęcia otwarte Klubu Młodych Odkrywców dla klas drugich pt. ,,Barwy chemii".

Uczniowie klas 2a i 2c zostali zaproszeni na zajęcia KMO, gdzie ich starsi koledzy wyjaśnili im:

- jak nie smakując substancji można zbadać,czy jest kwaśna?

- co to jest skala pH?

- jak określić pH substancji, nie mając w domu odczynników chemicznych?

Na początku zajęć asystenci z kl.8b przybliżyli wszystkim zasady pracy w labolatorium chemicznym. Potem przeprowadzili pokaz efektownej reakcji 30% wody utlenionej z manganianem (VII) potasu. Wskazali wywar z czerwonej kapusty jako naturalny wskaźnik pH substancji, który zmienia zabarwienie w roztworach kwaśnych na czerwony, roztworach obojętnych na ciemny fioletowy, a w roztworach zasadowych na zielony, niebieski.

Uczniowie podzieleni na małe zespoły otrzymali karty pracy. Każdy zespół miał swojego asystenta, który służył pomocą przy wykonaniu doświadczenia. Uczniowie sporządzili krótki opis lub rysunek  z obserwacji swoich badań. Na zakończenie otrzymali mały upominek zakładkę do książki z logo KMO.  

Innowacja ,,Zostań młodym odkrywcą"

- rozbudziła zainteresowania  uczniów pracą badawczą i  eksperymentowaniem,

- włączyła rodziców w życie szkoły,

- pozwoliła wykorzystać na zajęciach najnowsze pomoce dydaktyczne z pracowni chemii i biologii,

- promowała pracę uczniów Klubu Młodych Odkrywców poprzez sprawozdania

  zamieszczane w szkolnej gazetce ,,Głos Siódemki".

               Opracowanie: J.Karpińska    


 Akcja DARMOBRANIE  2018 kl.I-VIII

wtorek 9 października 2018

 Uczniowie szkolnego koła LOP i SU w związku z 25 akcją Sprzątania Świata w Polsce  zachęcili uczniów SP7 do udziału w ,,darmobraniu".

DARMOBRANIE –  to wymiana między kolegami z klasy rzeczami, które były nam zbędne i zamiast trafić na wysypisko stały się miłym upominkiem dla innej osoby.

Za zgodą rodziców uczniowie  wymienili się między kolegami już niepotrzebnymi im zabawkami, czasopismami, książkami, płytami itp. Stare rzeczy stały się dla nich jak nowe. W ten sposób zmniejszyliśmy tempo produkcji śmieci i ograniczyliśmy emisję dwutlenku węgla do atmosfery.  Stoisko ,,darmobrania ” znajdowało się na I piętrze szkoły. I czynne było na przerwie po 5 i 6 lekcji.

darmobranie.jpg

20171013_083437.jpg

“DZIEŃ NAUCZYCIELA” - ze zdrowym upominkiem

Oficjalne święto w Polsce ustanowione zostało 27 kwietnia 1972 roku jako Dzień Nauczyciela, od 1982 natomiast obchodzone jest jako Dzień Edukacji Narodowej. Święto to upamiętnia powstanie Komisji Edukacji Narodowej będącej pierwszym ministerstwem edukacji w Europie. Zostało ono utworzone 14 października 1773 roku z inicjatywy króla Stanisława Augusta Poniatowskiego.
Obecnie każda rocznica tego wydarzenia jest uroczyście obchodzona w instytucjach związanych z oświatą, stanowi również okazję do nagrodzenia osób wyróżniających się w dziedzinie edukacji.

20171013_083437.jpg

Dzień Edukacji Narodowej w naszej szkole miał bardzo uroczysty charakter. Program artystyczny przygotowali członkowie Samorządu Uczniowskiego. Przedstawiciele SU przygotowali dla naszych nauczycieli symboliczny kwiatek i zdrową przekąskę z dołączonymi życzeniami.
Pani Dyrektor tradycyjnie już tego dnia podziękowała nauczycielom za trud i zaangażowanie wkładane każdego dnia w edukację i wychowanie młodego pokolenia.


Podsumowanie ogólnopolskiego projektu nazwanego „Klimatyczna klasa”, który był realizowany w SP7 pod hasłem „Siódemka z dobrym klimatem”.

Projekt składał się z dwóch etapów.
    Pierwszy to wybranie problemu w ramach konkursu, który zainteresował uczniów - „Osiedla w obliczu zmian klimatycznych”, planowanie prac i wykonanie ulotki – pracy konkursowej. Ten etap trwał 6 tygodni.
    Drugi to realizacja zadań zaplanowanych przez uczniów: konkursy, happeningi, wystawy, spotkania, lekcje edukacyjne, redagowanie artykułów na bloga, wysyłanie artykułów do „Tętna Regionu”, na ogólnopolską platformę juniormedia.pl czy wirtualnąredakcję.pl, a także na stronę Scenariusze Lekcji - realizacje projektów (Facebook). Ten etap trwał do X-III.
    Ważnym elementem projektu jest rozwijanie umiejętności współpracy opierającej się na rozmowach i zrozumieniu, na wzajemnym wsparciu, czy motywowaniu siebie, na pokonywaniu trudności.
    Celem projektu było rozpowszechnienie wiedzy wśród swoich rówieśników, jak również dorosłych, by żyć świadomie i w zgodzie ze środowiskiem.
    Wyniki Miejskiego Konkursu Poetyckiego „Nasz świat” pod Patronatem Prezydenta Miasta Piły – Pana Piotra Głowskiego
        I miejsce Gabriela Kubera SP6
                Opiekun Mirosława Rościszewska
        II miejsce Antonina Kopka SP7
        III miejsce Maria Jasion SP5
                Opiekun Honorata Sekuterska-Nowak
        Wyróżnienie Zuzanna Szwagierczak SP7

Jury: Henryk Liszkiewicz, Wanda Strzelec, Izabella Bartol
    Serdecznie dziękujemy:
Pani Marii Kubicy – przewodniczącej Rady Miasta - za ciepłe słowa o naszej pracy
Panu Henrykowi Liszkiewiczowi – który jest wizytatorem z Kuratorium Oświaty w Pile, poetą, przewodniczącym jury Miejskiego Konkursu Poetyckiego „Nasz świat” – za cenne wskazówki dla przyszłych poetów
Panu Tomaszowi Trzcińskiemu za opiekę merytoryczną i materiały dydaktyczne, dzięki którym mogliśmy rozprzestrzeniać prawidłowe zachowania ekologiczne
Pani Izabelli Bartol – która jest doradcą metodycznym dla nauczycieli polonistów w Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Pile i była członkiem komisji Miejskiego Konkursu Poetyckiego „Nasz świat”
Pani Wandzie Strzelec – nauczycielce, autorce szkolnych podręczników, która wsparła zespół jury i była członkiem komisji Miejskiego Konkursu Poetyckiego „Nasz świat”
Panu Markowi Mostowskiemu – redaktorowi naczelnemu Tętna Regionu, który uwierzył w nasze dziennikarskie zdolności
Panu Tadeuszowi Majewskiemu – prezesowi MZK Piła, który odkrył przed nami tajniki budowy silników autobusowych i porozmawiał z nami o bezpiecznych dla środowiska autobusach
- Panu Sebastianowi Daukszewiczowi za piękne zdjęcia, które pozwolił nam wykorzystać
Wam Drodzy Uczniowie, Nauczyciele i Rodzice, którzy razem z nami ruszyliście w kierunku zmian na lepsze!


Wyniki konkursu plastycznego „Zły smo(k)g” oraz „Dom moich marzeń z zieloną kurtyną”

Na konkurs plastyczny „Zły smo(k)g” wpłynęło 35 prac plastycznych i 1 praca przestrzenna.
    Komisja w składzie: Paulina Ciesielska, Jagoda Jureczko i panie: Małgorzata Nowojska i Maja Cieślak-Strzelec wybrała laureatów:
    Klasy I
I miejsce Mateusz Skrzypczak I b
I miejsce Weronika Urbanowicz I c
I miejsce Paulina Walas I a
II miejsce Mateusz Parecki I a
III miejsce Maja Walewska I b
    Klasy II i III
I miejsce Szymon Nakoneczny II c
I miejsceSergiusz Wojtasik III b
II miejsce Weronika Kabat II a
III miejsce Lena Wolańska II a
    Wyróżnienia
Ignacy Pietrzak II b
Wojtek Banach II b
Nikola Sołtysiak II b
    Na konkurs plastyczny „Dom moich marzeń z zieloną kurtyną” wpłynęło 15 prac plastycznych i 1 praca przestrzenna.

    Komisja w składzie: Karolina Wojtasik, Maja Perzyńska, Maja Augustyn, Julia Wałczacka i pani Małgorzata Nowojska wybrała laureatów:
    Klasy IV i VIII
I miejsce Zofia Domagała VI a
I miejsceNikola Palicka V b
II miejsce Weronika Kokowicz V b
III miejsce Karolina Kuczyńska V b
    Nagrody i dyplomy zostaną wręczone 13.03.2019 roku o godzinie 16.00 na uroczystym podsumowaniu projektu „Siódemka z dobrym klimatem”.

Obraz15.png

Happening w pilskiej Siódemce!

Uczniowie z klasy 7 c i 8 c zorganizowali na terenie szkoły kolejne wydarzenie ekologiczne. Przygotowali piękne plakaty, które pokazali zarówno uczniom, jak i rodzicom.

     Ta otwarta, bezpośrednia forma aktywizowała widzów, którzy zatrzymywali się i czytali hasła zapisane na pracach. Jedno z nich trafia w samo sedno całego przedsięwzięcia: „Dbaj o planetę. Nie dostałeś jej od rodziców! Wypożyczasz ją od swoich dzieci!”
     Prezentowana formuła oparta jest na rozbudzaniu i podnoszeniu świadomości poprzez prowokację…
     Kto wie? Może właśnie ten happening zainicjuje w niektórych domach „myślenie na poważnie” o środowisku.


MODELE UKŁADÓW POKARMOWYCH W KLASACH IV

Na zajęciach przyrody klasy czwarte poznawały układ pokarmowy człowieka. Celem pracy było poznanie nazw narządów i ich rozmieszczenia w ciele człowieka. Oszacowanie długości układu i wielkości poszczególnych narządów. Wskazanie jak ważne jest wiedzieć co, ile i o jakiej porze jemy, aby nasz układ pokarmowy dobrze funkcjonował.


  Do wykonania plakatów potrzebne były arkusze papieru, butelki plastikowe o pojemności ok.1litra, papier toaletowy, taśma miernicza, klej, pisaki, model budowy narządów człowieka, plansza budowa ukł. pokarmowego. Uczniowie musieli posługiwać się zdobytą wiedzą z lekcji, ale też zdolnościami manualnymi.

  Uczniowie widząc rzeczywiste rozmiary jelit, żoładka, zrozumieli jak ważne jest zjadanie pokarmów bogatych w błonnik, który wspomaga przesuwanie treści pokarmowej. Zdali sobie sprawę, że wędrówka pokarmu przez układ pokarmowy może trwać dwa dni. Widząc żoładek zdali sobie sprawę, że nie należy jeść za dwóch, a mniej i częściej, bo narząd ten ma on swoją określoną objętość. Największe wrażenie robiła na uczniach sama długość całego układu pokarmowego u dorosłego człowieka, czyli ok. 9 metrów.

  Uczniowie poszczególne odcinki samodzielnie odmierzali. Następnie musieli je odpowiednio upakować, aby zmieściły się na wcześniej odrysowanej na papierze sylwetce kolegi. Zajecia zostały podsumowane prezentacją wykonanych plansz. Uczniowie widząc rzeczywiste rozmiary jelit, żoładka, zrozumieli jak ważne jest zjadanie pokarmów bogatych w błonnik, który wspomaga przesuwanie treści pokarmowej.


„ Chroń Dziecięce Uśmiechy”

Dnia 10 i 11 września nasza szkoła wzięła udział w realizacji programu „ Chroń Dziecięce Uśmiechy”.

Celem ego programu jest budowanie wśród uczniów szkół podstawowych świadomości, jak ważna jest pielęgnacja zębów oraz jak skutecznie dbać o higienę jamy ustnej.
Naszą szkołę odwiedził wyspecjalizowany personel medyczny Grupy LUX MED, który w miłej atmosferze dokonał przeglądu zębów w mobilnych gabinetach. Po zakończonym przeglądzie stomatologicznym każde dziecko otrzymało Kartę Badania Pacjenta z aktualnym stanem uzębienia i zaleceniami lekarza dentysty dotyczącymi dalszego leczenia. Na koniec wręczono dzieciom zestawy upominkowe ( pasta, szczotka do mycia zębów, bezcukrowa guma do żucia Orbit For Kids).
Ta duża akcja została przeprowadzona przy współpracy PCK w Pile. Koordynatorem przeprowadzonej w naszej szkole akcji „ Chroń Dziecięce Uśmiechy” była pielęgniarka szkolna pani Zdzisława Likus.


Szkolne Dni Ziemi 2018

Klasy IV uczestniczyły w turnieju przyrodniczo -  matematyczno – sportowym, który odbył się w sali gimnastycznej pod okiem p. L.Kotarak i p.M.Nowojskiej.

I miejsce : kl.4c – 48 pkt.

II miejsce: kl.4b – 40 pkt.

III miejsce: kl. 4a – 38 pkt.

IV miejsce: kl.4d – 37 pkt.

Klasy V-VII  musiały wykonać następujące zadania :

1. ,,Kwiatoumilacze". Każda klasa miała swój parapet okienny i mogła go ozdobić kwiatami.

przed odpadami.png

2. ,,Nowe życie odpadu" - trzech kategoriach ( szkło , plastik, papier). Klasy mogły przygotować z odpadów przedmioty o nowym przeznaczeniu np. lampkę, wazon itp.

3. Plakat pod hasłem ,,Ratujmy nasz dom przed odpadami !"

Klasy wykonały wiele plakatów zachęcających do promowania czystości na naszej planecie. Zostały wywieszone na korytarzu i pieknie zdobią razem z kwiatkami naszą szkołę.

4. Zbiórka makulatury i elektrośmieci.

Stare kartony, gazety, uszkodzone suszarki , czajniki itp. trafiły na szkolną zbiórkę ,by stać się źródłem pozyskania punktów dla szkoły z funduszu oświatowego  konkursu ,, Moje miasto bez elektrośmieci" i pieniążków ze skupu makulatury na potrzeby szkolne. Szczególnie doceniono klasy, w których  nie pojedyncze osoby, ale większa część uczniów przyniosła makulaturę i elektrośmieci.

Indywidualnie wyróżnieni zostali Julia Michalska z kl. 7A ( elektrośmieci) i Oskar Wrzeszcz kl.5c ( makulatura).

Pierwsze miejsce w katerorii kl.V-VII zdobyła klasa 5c, drugie kl.5a, trzecie kl.7b i 7c.

Rywalizacja była bardzo wielka i wszystkie klasy zasłużyły na pochwałę Dlatego za wykonaną pracę uczniowie otrzymali po 6 z przyrody i biologii od p. Karpińskiej i p.Nowojskiej.

Teraz wnętrze naszej szkoły jest bardziej wiosenne dzięki kwiatoumilaczom. Mamy nadzieję ,że za rok będzie również ciekawie!

Opracowanie :J.Karpińska


Pochłaniacze wilgoci.

Wiosenne porządki zachęciły nas do wykonania pochłaniaczy wilgoci. Na zajęciach rozwijających nasze zaineresowania dowiedzieliśmy się, że wiele substancji obecnych np. w kuchni chłonie wilgoć z powietrza. Pozostawiony bez osłonki cukier  puder po pewnym czasie sklei się tworząc bryłki. Bawełniane woreczki z sodą włożone do obuwia pochłoną wilgoć z buta i pozostawią w nim przyjemny zapach. Nasze pochłaniacze wilgoci zawierały ryż, który chłonie wilgoć z powietrza. 

Po wsypaniu ryżu do skarpetki, formowaliśmy i dekorowaliśmy ją w kształt króliczka. Uzyskaliśmy  zabawną dekorację. Można ją umieścić np w samochodzie, gdzie często zbiera się wilgoć.

 

Uczniowie Klubu Młodych Odkrywców kl. 4B

POCHŁANIACZE WILGOCI KMO.jpg