Innowacja - “LEKTUROWNIK”
„Lekturownik” to innowacja pedagogiczna - metodyczna realizowana w roku szkolnym 2020/2021 w klasie 7 c i 8 c. Zeszyt, zwany „Lekturownikiem”, jest przede wszystkim samodzielnie stworzoną pomocą dydaktyczną dla uczniów, który przydaje się w nauce i będzie doskonałym skryptem przed sprawdzianem ósmoklasisty. To zbiór informacji o lekturach (bohaterach, problematyce, motywach, epokach) zebrany w jednym miejscu, przygotowany samodzielnie w dowolnej, często ciekawej graficznie formie.
Celem wprowadzenia innowacji było:
· motywowanie do nauki,
· nauczenie uczenia się,
· wykształcenie w uczniu przekonania o celowości podejmowanych działań i celu, jakim jest
nauka sama w sobie,
· wprowadzenie poczucia odpowiedzialności za własne uczenie się,
· rozwijanie kreatywności ucznia,
· aktywizowanie uczniów do podejmowania samodzielnych decyzji oraz działań,
· zdobycie umiejętności redagowania notatek,
· dbanie o estetykę,
· zainteresowanie uczniów przedmiotem.
W każdym „Lekturowniku” są stałe elementy, które udostępnia nauczyciel lub samodzielnie wykonane przez ucznia:
- tytuł i autor lektury;
- krótka notatka biograficzna autora, przedstawiona np. w formie osi czasu lub mapy myśli z wykorzystaniem zdjęć i rysunków;
- rodzaj i gatunek literacki - może być przedstawiony za pomocą symboli;
- elementy świata przedstawionego;
- problematyka utworu;
- refleksja dotycząca omawianego utworu;
- ciekawe i znane cytaty.
Notatka przybiera różne formy w zależności od preferencji poznawczych ucznia. Unikaliśmy zapisu w formie definicji czy notatki encyklopedycznej chyba, że uczeń chciał w taki właśnie sposób notować). Wszystkie informacje wymagały przetworzenia na język uczniowski.
Notatka jest kolorowa, przybiera różne formy graficzne:
· wklejki,
· mapy mentalne,
· drzewko decyzyjne,
· gra planszowa,
· zapis w formie zdań,
· gwiazda,
· tabela,
· rysunek.
Innowacja będzie kontynuowana w 2021/2022 r. w klasie 8 c.